Iran Petro Partner

شرکت ملی گاز ایران

 

درباره شرکت ملی گاز ایران (NIGC)

شرکت ملی گاز ایران در سال 1344 تاسیس شده است . این شرکت مسئولیت استخراج، بهره برداری، توزیع و مدیریت مصرف گاز طبیعی ایران را بر عهده دارد.  البته قرارداد های بزرگ منعقد شده با پیمانکاران برای استخراج گاز طبیعی به طور مستقیم از سوی وزارت نفت نظارت و از سوی معاونت هیدروکربوری وزارت نفت و شرکت مهندسی و توسعه نفت به تصویب میرسد.

وجود آنکه ایران از لحاظ تولید گاز در دنیا پنجم است و از لحاظ منابع گازی در رتبه دوم  دنیا قرار دارد، متاسفانه شرکت ملی گاز ایران در زمره 10 شرکت بزرگ استخراج کننده گاز قرار ندارد.

 

10 شرکت بزرگ استخراج کننده گاز جهان:

1- Gazprom (در احداث فاز 2 و 3 منطقه گازی پارس جنوبی به صورت کنسرسیوم مشارکت داشته است.)

2- Exxon Mobil

3- China National Petroleum Corporation

4- Royal Dutch Shell

5- BP

6- Total (در احداث فاز 2 و 3 منطقه گازی پارس جنوبی به صورت کنسرسیوم مشارکت داشته است.)

7- Chevron

8- Eni (در احداث فاز 3 و 4 منطقه پارس جنوبی ایران مشارکت داشته است)

9- Statoil

10- ConocoPhillips

 

همچنین از جمله پیمانکاران داخلی مشارکت کننده با شرکت ملی گاز در استخراج و بهره برداری از گاز طبیعی می توان به این شرکت ها اشاره کرد:

- شرکت پترو پارس ( البته تاسیس این شرکت در انگلستان تحت نام PetroPars Limited است اما هیات مدیره و مدیران کلیدی آن از سوی وزارت نفت منصوب می شوند.)

- گروه مهندسی و ساختمان صنایع نفت OIEC

- قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء

- سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو)

- مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحلی ایران ( ایزو ایکو)

- کنسرسیوم نصر

- گروه صنایع فراساحل (صف)

 

اهداف راهبردی شرکت ملی گاز ایران

بر اساس آنچه در خط مشی این شرکت آمده است، شرکت ملی گاز ایران دارای دو بخش ملی و بین المللی است. در هر دو بخش، رضایت مشتری یکی از اصلی ترین اهداف شرکت ملی گاز ایران می باشد. همچنین ارتقاء بخش تولید و کسب اعتبار مالی بین المللی از دیگر اهداف شرکت ملی گاز ایران است. علاوه بر این، شرکت ملی گاز ایران تلاش می کند تا جزو سه شرکت بزرگ تولیدکننده گاز دنیا باشد و 8 تا 10 درصد از گاز مصرفی دنیا را تامین کند. از دیگر اهداف شرکت ملی گاز ایران در طرح های توسعه ای مرتبط با سند چشم انداز ایران 1404، این است که از لحاظ فناوری در منطقه حرف اول را بزند.

 

زیرمحموعه های شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی گاز ایران داری 6 زیرمحموعه اصلی است که هر یک در قسمت خاصی مانند مهندسی و توسعه، پالایش، رطوبت زدایی، انتقال و یا دیگر بخش های مدیریتی به فعالیت می پردازند. این شرکت ها عبارتند از:

 

شرکت انتقال گاز ایران

شرکت انتقال گاز ایران یکی از زیرمجموعه های شرکت ملی گاز ایران است. این شرکت عهده دار دریافت و جمع آوری اتان، گاز طبیعی، مایعات گازی و گاز مایع و ارسال این محصولات به پایانه های صادراتی و مناطق مصرفی می باشد.

 

شرکت بازرگانی گاز ایران

شرکت بازرگانی گاز ایران از دیگر زیرمجموعه های شرکت ملی گاز ایران است که در سال 1386 آغاز به کار کرده است. مسئولیت اصلی این شرکت در زمینه خرید و فروش، بازاریابی، واردات و صادرات، خدمات گمرکی کالا و محصولات گازی است. این شرکت همچنین خدماتی مانند بازرسی فنی کالاها، دسته بندی کالا و تهیه ی فهرست های فروشندگان معتبر و و خدمات مرتبط را انجام می دهد.

 

شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی

شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی دیگر شرکت مهم از زیرمجموعه های شرکت ملی گاز ایران است. این شرکت در سال 1386 تاسیس شده است و ظیفه آن ذخیره سازی مقدار 13.7 درصد از گاز مصرفی سالیانه می باشد.

 

 

 

 

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران جزو مهم ترین شرکت های زیرمحموعه شرکت ملی گاز ایران می باشد. این شرکت عهده دار طرح های بزرگ شرکت ملی گاز ایران است. حدود 70 درصد از منابع مالی شرکت ملی گاز ایران توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران سرمایه گذاری می شود. این شرکت 12 طرح بزرگ ملی در بخش های مختلفی مانند زیرساخت های بنیادین، ایستگاه های تقویت فشار گاز، ایستگاه های انتقال گاز و پالایشگاه های گاز  را عهده دار است.

 

شرکت های گاز استانی

هر استان در ایران دارای یک شرکت گاز استانی است که امور مربوط به شرکت ملی گاز ایران در آن منطقه را عهده دار می باشد.

 

پالایشگا ههای گاز زیر مجموعه شرکت ملی گاز ایران

شرکت ملی گاز ایران دارای 8 پالایشگاه بزرگ می باشد:

1-      مجتمع گاز پارس جنوبی

2-      پالایشگاه گاز ایلام

3-      پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد مشهد (خانگیران)

4-      پالایشگاه گاز بیدبلند

5-      پالایشگاه گاز پارسیان

6-      پالایشگاه گاز سرخون و قشم

7-      پالایش گاز فجر جم


insert Comment


Name :

Company neme :

Phone number :

Mobile number :

Email :

Coment :




Top